1. مقدمه

کلرآلکالی بخشی از صنایع شیمیایی است که محصولاتش را از نمک طعام تولید می‌کند. توليد محصولات کلرآلکالی به گونه‌اي است كه معمولا يك واحد اصلي در بالا دست یعنی کلر و سود، ماده اوليه واحدهاي ديگر را تامین مي‌كند.

عمده سودآوری واحدهای کلرآلکالی از محل فروش سود سوزآور می باشد و هرچه سودسوزآور تولیدی دارای غلظت بیشتری باشد ارزش افزوده حاصل از محل تولید و فروش آن بیشتر است.

از ديدگاه صاحب نظران، صنعت کلرآلکالی از نقطه نظر سودآوري، رقابت پذيري، ارزش افزوده و اشتغال‎زائی از جايگاه مناسبي برخوردار بوده و در صورت سياست گذاري صحيح و تعيين راهبردهاي مناسب مي توان براي اين صنعت مزيت رقابتي زیادی متصور بود.

هیدروکسید سدیم یک ماده سوزآور با پایه فلزی است که با نام سود سوزآور و آب قلیایی شناخته می‎شود.  این ماده شدیداً قلیایی بوده و در صورت ترکیب با مواد اسیدی، آب و نمک تولید می‎‎کند. این ماده کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارد در واحدهای کلر آلکالی سود سوزآور از الکترولیز نمک طعام بدست می آید. جدول 1-1 مشخصات عمومی فیزیکی و شیمیایی هیدروکسید سدیم جامد را نشان می دهد.

جدول 1-1- مشخصات فیزیکی و شیمیائی هیدروکسید سدیم جامد

در جدول 1-2 مشخصات و ویژگیهای محصول هیدروکسید سدیم شرکت آرتا شیمی ارس ارائه شده است

جدول1-2- مشخصات و ویژگی های هیدروکسید سدیم جامد

  • هیدروکسید سدیم

3-1- استاندارد ملی

براساس اطلاعات سايت((موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران)) براي هیدروکسید سدیم استانداردهایی مطابق با جدول 1-3 تدوين شده و شرح این استاندارد در جدول شماره 1-3 ارائه شده است.

جدول 1-3- استانداردهای ملی سدیم هیدروکسیدسدیم

در جدول 1-4 ویژگیهای هیدروکسید سدیم بعنوان یک افزودنی مجاز در صنایع غذایی بر اساس مطالعات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ارائه شده است.

جدول 1-4- مشخصات سدیم هیدروکسید گرید خوراکی

 مشخصات هیدروکسید سدیم مصرفی در تصفیه آب بر اساس استانداردهای ملی کشور در جدول 1-5 مشخص شده است در این جدول حدود قابل قبول فلزات سنگین در محصول هیدروکسید سدیم نیز معین گردیده است.

جدول 1-5- مشخصات سدیم هیدروکسید مصرفی در تصفیه آب

[1] درغلظت های بالا باعث مشکلاتی در بعضی رزینهای تعویض یونی می شود

[2] کربنات سدیم در اثر تماس با دی اکسید کربن هوا تشکیل می شود

[3] از حضور هر نوع عامل اکسید کننده در سدیم هیدروکسید باید اجتناب شود.

  • [1] درغلظت های بالا باعث مشکلاتی در بعضی رزینهای تعویض یونی می شود
  • [2] کربنات سدیم در اثر تماس با دی اکسید کربن هوا تشکیل می شود
  • [3] از حضور هر نوع عامل اکسید کننده در سدیم هیدروکسید باید اجتناب شود.

برخی از استانداردهای بین المللی  هیدروکسید سدیم در جدول1-6 ارائه شده است.

جدول 1-6- استاندارد بین المللی هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم بعنوان یک باز قوی یکی از مواد شیمیایی صنعتی بسیار مهم بشمار می‌رود. این ماده کاربردهای گوناگونی در صنعت دارد از جمله در تولید مواد شیمیایی، ابریشم مصنوعی، خمیر کاغذ و کاغذ، در تولید رنگ، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و پارچه، صابون و مواد شوینده بکار می‌رود.

همچنین در آزمایشگاهها برای تعیین غلظت اسیدهای مجهول در سنجش حجمی (تیتراسیون) اسید- باز از محلول قلیایی هیدروکسید سدیم استاندارد استفاده می‌شود.

در جدول شماره 1-7 کاربردهای مختلف سود  ارائه شده است.

جدول1-7- کاربردهای مختلف هیدروکسید سدیم

سود پرک در کیسه های دولایه از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن بسته بندی می شود.

مواد قلیایی نظیر سوداش و آهک در شستشوی تجهیزات خنثی سازی پسابهای اسیدی، تنظیم PH  می تواند جایگزین هیدروکسید سدیم گردد ولی هیدروکسید سدیم در اکثر حوزه های کاربردی خود هیچگونه جایگزینی ندارد و یکی از مواد شیمیایی اساسی در جهان محسوب می گردد.

طبق اطلاعات موجود در كتاب ((آمار واردات و صادرات گمرك جمهوري اسلامي ايران)) مبادلات این کالا  از طريق تعرفه گمركي 28151100  تحت عنوان هيدرو کسيدسديم (سودسوزآور) جامد انجام میشود. صادرات و واردات هیدروکسید سدیم جامد با کد تعرفه مشخص 281511 تحت عنوان Sodium hydroxide “caustic soda” solid در جهان صورت می پذیرد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید