آب اکسیژنه صنعتی

پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید (پراکسید هیدروژن) یا آب اکسیژنه یک اکسنده یا اکسید کننده قوی و ساده ترین پراکسید است که به عنوان سفیدکننده و ضد عفونی کننده نیز استفاده می شود. پراکسید هیدروژن یک ترکیب ناپایدار و مایعی بی رنگ به صورت محلول در آب و دارای بوی تند است. گالن ۶۵ کیلوگرمی

خواص شیمیایی

فرمول شیمیایی: H₂O₂

تراکم: 1.11 گرم در سانتی متر مربع

نقطه جوش: 150.20 درجه سانتیگراد (302.36 درجه فارنهایت)

متوسط جرم مولی: 34.01 گرم در مول

نقطه ذوب: -0.43 درجه سانتیگراد (31.23 درجه فارنهایت)

تاریخچه

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید برای اولین بار در سال 1818 توسط لوئیس ژاک تنارد تولید شد. وی از طریق واکنش پراکسید باریم و اسید نیتریک به آن دست یافت. پس از آن، سنتز هیدروژن پراکسید با اسید کلریدریک بهبود یافت و به دنبال آن سولفوریک اسید برای رسوب محصول جانبی سولفات باریم اضافه شد و این فرآیند از اواخر قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفت. صد درصد آب اکسیژنه خالص برای اولین بار از طریق تقطیر با خلا در سال 1894 بدست آمد. فرمول صحیح اب اکسیژنه سرانجام در پایان قرن نوزدهم بدست آمد.

کاربردهای آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یک ضد عفونی کننده ملایم است که برای جلوگیری از عفونت بریدگی، خراش و سوختگی جزئی روی پوست استفاده می شود. همچنین ممکن است از اب اکسیژنه برای شستشوی دهان برای کمک به از بین بردن مخاط یا از بین بردن سوزش جزئی دهان استفاده شود (به عنوان مثال، به دلیل شپشک / زخم ، التهاب لثه). اب اکسیژنه هنگامی که به ناحیه آسیب دیده وارد می شود با آزاد سازی اکسیژن عمل می کند. آزاد شدن اکسیژن باعث کف شدن می شود، که به از بین بردن پوست مرده و تمیز کردن منطقه کمک می کند. این محصول نباید برای درمان زخم های عمیق، گزش حیوانات یا سوختگی های جدی استفاده شود. آب اکسیژنه برای حذف مواد آلی و معدنی که موجب فاسد شدن آب استخر می‌شوند بکار می‌رود.

کاربرد های اب اکسیژنه ی 35 درصد

در حدود 60 درصد از اب اکسیژنه ی مصرفی در جهان به عنوان سفید کننده ی خمیر کاغذ است . دومین کاربرد پر مصرف اب اکسیژنه برای تولید سدیم پربرات و سدیم پرکربنات در تولید سفید کننده ی خفیف کاربرد دارند . همچنین به محلول ابیاری در مصارف باغبانی اضافه میشود . همچنین به عنوان یک ضدعفونی کننده ی ضعییف و برای جلو گیری از عفونت در محل خراش ها و زخم های سطحی استفاده میشود .

کاربرد هیدروژن پراکسید در صنعت آرایشی بهداشتی

یکی از کاربردهای هیدروژن پراکساید برای ضدعفونی محصولات آرایشی-بهداشتی است. برای این منظور، از محلول های آبی آب اکسیژنه ۳٪ تا ۶٪ استفاده می شود. پراکسید هیدروژن یک عامل ضد میکروبی، زیست کش آرایشی، عامل مراقبت از دهان و مواد اکسید کننده به محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی اضافه می شود. عملکرد عوامل ضد میکروبی از بین بردن یا جلوگیری از رشد یا تولید مثل میکروارگانیسم ها است